Skip to main content
Persoon die ruimte via paniekdeur in snelheid verlaat.
09 mei 2016

Oplossing voor vluchtwegen en paniekdeuren

Zijn veiligheid en openheid met elkaar in conflict bij de ontsluiting van een gebouw? Bij VO Jenaplan school De Metameer in Boxmeer is een speciale oplossing voor vluchtwegen en paniekdeuren toegepast. Overdag zijn de deuren permanent geopend. Dat is uitnodigend voor bezoekers en voorkomt geblokkeerde vluchtwegen. ’s-Nachts zorgt de geautomatiseerde aansturing ervoor dat de motorsloten geactiveerd worden en de deuren vergrendeld zijn.

Architectenbureau AGS zette de leerling centraal in het ontwerp. Zij creëerden een gebouw dat zowel geborgen als transparant is. De vloeiende lijnen van de gevels en binnenwanden geven het pand – dat geïnspireerd is op de contouren van een trein – bovendien een aangename speelsheid. Bij de toegankelijkheid is rekening gehouden met het open karakter van de school. Alle deuren zijn overdag ontgrendeld. Dat geldt tevens voor de vluchtwegen en paniekdeuren.

Het is de totale beleving

“Niet alleen de architectonische aspecten zijn bepalend voor een goede huisvesting. De uitstraling, de rust en het gevoel dat men zich in een veilige omgeving bevindt, zijn minstens zo belangrijk”, legt Rob Honings Bouwdirecteur Nieuwbouw JENA VO school Metameer Boxmeer en werkzaam bij TPM TRATAD Project Management, uit.

Veiligheid en openheid zijn tegenstrijdige belangen.

Rob Honings
Rob Honings

Rob Honings, Bouwdirecteur Nieuwbouw JENA VO school Metameer Boxmeer, werkzaam bij TPM TRATAD Project Management.

Honings: “De toegang is mede bepalend voor het gevoel. En juist op dat punt zijn de belangen strijdig. Let je op de inbraakveiligheid dan geldt dat deuren daar niet aan bijdragen. Terwijl het voor de veiligheid van de leerlingen en leraren juist van belang is dat vluchtwegen niet worden belemmerd en de vluchtwegfunctie van deuren is gewaarborgd.”

Gecontroleerde oplossing

Metameer wilde een gecontroleerde oplossing voor de ontsluiting van het schoolgebouw. Honings: “Het elektronisch gecontroleerde toegangssysteem van Reynaers waarborgt zowel de inbraakveiligheid als de toegankelijkheid van vluchtwegen. Alle vluchtdeuren hebben een EN1125 of EN179 normering. De overige buitendeuren voldoen aan WKII (weerstandsklasse 2) volgens de prestatie-eisen van het Bouwbesluit.” De motorsloten zijn zo ingeregeld dat alle schoten overdag zijn ingetrokken. “Deuren kunnen dus zonder belemmering gebruikt worden. Bijkomend voordeel is dat op deze manier het slot volledig wordt ontlast, wat de levensduur ten goede komt.”

Vluchtwegen en paniekdeuren

Alle schoten overdag zijn ingetrokken. Dat ontlast het slot en verlengt de levensduur.

Vluchtwegen en paniekdeuren

Paniekdeuren

De passieve deur heeft aan de binnenzijde een paniekbalk, de actieve deur heeft een kruk aan de binnenzijde én een RVS duwer aan de buitenzijde. Drangers zorgen ervoor dat de deuren goed sluiten. Honings: “Aan de zijkant en de achterzijde, waar de meeste leerlingen passeren, bevinden zich dubbele paniekdeuren. De linkerdeur functioneert als loopdeur, de rechter als passieve deur. Beide zijn uitgevoerd met een dranger met sluitvolgorderegeling. Worden de twee deuren gelijktijdig geopend, dan zorgt de regeling ervoor dat de passieve deur eerst sluit en vervolgens de loopdeur.”

Centraal geregeld

De hoofdentree aan de voorzijde heeft een tourniketdeur en aan beide zijden enkelvoudige paniekdeuren. “’s Avonds worden via de centrale de motorsloten geactiveerd en komen alle schoten automatisch uit. Op het controlepaneel ziet de receptionist of conciërge in één oogopslag of de deuren gesloten zijn. Van buiten zijn de deuren dan met een sleutel of paslezer te openen.”

Vluchtwegen en paniekdeuren

Architectenbureau AGS baseerde het ontwerp op de contouren van een trein.

Projectgegevens

  • Vluchtwegen en paniekdeuren
  • Reynaers-Aluminium-Vluchtwegen-paniekdeuren.jpg
  • Vluchtwegen en paniekdeuren
  • Vluchtwegen en paniekdeuren
  • Buitenaanzicht van paniekdeuren in De Metameerschool in Boxmeer.
  • Toegangsknoppen voor paniekdeuren.