Skip to main content
Technisch adviseur John van Kasteren.
24 november 2017

Aan het woord: John van Kasteren - 'Klanten bepalen mijn agenda'

Technisch adviseur John van Kasteren van Reynaers brengt veel tijd door op locatie bij klanten. Hij geeft ondersteuning bij ReynaPro, EOS, productieoptimalisatie en installaties van bewerkingsmachines. We gaan in gesprek met John; een half uurtje tussen alle afspraken door kan hij wel vrij maken.

Van Kasteren werkt sinds januari 2014 bij Reynaers Aluminium als technisch adviseur op de afdeling Support. Daarvoor werkte hij ruim 15 jaar als calculator / werkvoorbereider bij een gevelbouwer. Die ervaring kan hij nu goed gebruiken bij de ondersteuning van gevelbouwers. John: ‘’De afwisseling in mijn werk vind ik leuk. Ik ben veel op pad en geen dag is hetzelfde. Mijn ervaring als werkvoorbereider is handig. Ik snap heel goed het volledige proces van offerte, tot productie en de uiteindelijke oplevering in de bouw.’’

John, getrouwd en vader van 3 zonen, houdt van voetbal en van skiën. Werk en privé zijn natuurlijk niet altijd strikt gescheiden. John vertelt het lachend. ‘’In gesprekken met klanten gaat het over aluminium, maar natuurlijk ook over andere belangrijke dingen zoals voetbal.’’ John volgt als PSV-fan nauwgezet de Nederlandse competitie en bezoekt regelmatig wedstrijden van zijn club.

Niels Dijkema.

Niels Dijkema is blij met zijn Reynaers jasje dat hij won bij een weddenschap met John over voetbal.

Punten morsen is wel wat waard

‘’Met mijn jasje met Reynaers-logo aan kwam ik op bezoek bij Dijkema ramen en deuren in Doetinchem. Niels Dijkema vroeg direct om ook zo’n jasje voor eigen gebruik. Tja, dat had ik niet.’’ Dijkema is fan van de lokale club De Graafschap. John: ‘’Daarom beloofde ik Niels 2 jasjes als De Graafschap ervoor zou zorgen dat Ajax, hun tegenstander in de volgende competitiewedstrijd, punten zou morsen. Dan kon PSV namelijk alsnog kampioen worden.’’ En dat gebeurde: De Graafschap hield Ajax op 8 mei 2016 op een 1-1 gelijkspel. PSV profiteerde van het puntenverlies en werd landskampioen. ‘’Niels kreeg zijn jasjes. Belofte maakt schuld.’’

Ondersteuning bij optimaliseren productie

De klanten bepalen de agenda van John. Hij merkt duidelijk dat de Nederlandse gevelbouwers de crisis achter zich hebben gelaten: Het is er druk, de productie draait overuren. ‘’Veel gevelbouwers zijn dan ook bezig met het optimaliseren van hun productie en automatisering. Ik ondersteun ze daarbij. Zo’n bewerkingsmachine wordt gekoppeld aan ReynaPro. De klant geef ik training over het gebruik ervan. Het geven van trainingen was nieuw voor me, dat heb ik echt moeten leren.’’

John van Kasteren geeft een opleiding.

John: ''Het geven van trainingen was nieuw voor me, dat heb ik echt moeten leren.’’

8 minuten besparen per dag

Reynaers Aluminium zit beslist niet stil op het gebied van productieoptimalisatie. Zo kunnen gevelbouwers met de productiemodule ReynaFlow hun productie efficiënt aansturen, bijsturen waar nodig en controleren. John: ‘’de besparing in productietijd met ReynaFlow spreekt aan. In België bereikte enkele bedrijven met 5 productiemedewerkers al een besparing van 8 minuten per dag per medewerker. Dat lijkt weinig, maar dan heb je de licentiekosten al terugverdiend en je krijgt zoveel meer inzicht in je productieproces.’’

8 minuten lijkt weinig, maar daarmee zijn de licentiekosten al terugverdiend.

John van Kasteren
De Reynaers Campus in Duffel, België.

Probleem opgelost

Ook bij de afhandeling van klachten is John vaak betrokken. Hij gaat indien nodig op inspectie op de bouwlocatie. John: ‘’Ik ben echt opgelucht dat de problemen met de motorisch aangedreven HiFinity schuifdeuren nu zijn opgelost. Bij problemen zie je goed het voordeel van werken bij een innovatief bedrijf met veel kennis. De ondersteuning die we dan krijgen vanuit het hoofdkantoor helpt om net zo lang door te gaan tot problemen echt zijn opgelost.’’ Foto: Reynaers Campus in Duffel, België.

Groei

Hij is blij met de groei die Reynaers de afgelopen jaren doormaakte. ‘Ik merk dat we steeds beter in staat zijn om naast kleine en middelgrote gevelbouwers nu ook echt grote verwerkers aan ons te binden.’’

Nog meer klanten dus om te ondersteunen.

Reynaers Aluminium Support

De afdeling Support van Reynaers met vlnr: Bert Maas, Cas Camp, Mike Snoeijen, Cristian Gordon, Rob Grein, Gerard Meijer, Mark Jacobsen, Freek Boumans en John van Kasteren. Technisch Adviseur Steven Schipperhein mist op deze foto.

Colofon