Aan het woord: Edgar van Ginkel - Solliciteren bij moeder Reynaers
In 2019 is Reynaers 50 jaar actief in Nederland. Dat wordt gevierd met de medewerkers én de klanten. Directeur Edgar van Ginkel werkt er al ruim 30 jaar en maakt dus al lang deel uit van dit succesvolle Belgische familiebedrijf. ‘’Moeder Reynaers was aanwezig bij mijn sollicitatiegesprek en vond het goed dat ik aangenomen werd. Ik paste wel bij de familiecultuur.’’
Van Ginkel vertelt openhartig: over zijn carrière, de samenwerking met CEO Martine Reynaers, over veranderingen en irritaties. En hij geeft toe: "Het contact met klanten vind ik nog steeds een van de leukste dingen."
Het begin
Nederland was het eerste land buiten België waarin Reynaers actief werd. "Vanaf 1969 importeerde Siral de aluminium systemen voor ramen en deuren van Reynaers. Siral uit Schijndel was eigendom van Harrie Siroo en verzorgde de verkoop in Nederland. Na het tragische overlijden van Jan Reynaers in 1973 zette zijn familie de bedrijfsactiviteiten voort. De samenwerking met Siral werd nog intensiever en uiteindelijk verkocht Siroo zijn bedrijf aan Reynaers. Wel bleef hij zelf directeur."
Van Ginkel vertelt enthousiast: ‘’Mijn eerste sollicitatiegesprek voor de functie van verkoopleider in Nederland vond plaats in Schijndel met Martine Reynaers, de huidige CEO, en Harrie Siroo. Ik werkte bij Nijs en Vale, een van de grootste Nederlandse gevelbouwers. Ik kreeg direct huiswerk mee en bij het volgende gesprek was ook Martine’s moeder aanwezig. Zij vond mij wel passen bij de familie en dus werd ik aangenomen. Dat vind ik nog steeds heel bijzonder.’’
Siral wordt Reynaers
‘’Drie maanden nadat ik in dienst kwam, ben ik getrouwd. Ik was pas 29. Door gezondheidsproblemen van Siroo werd ik binnen anderhalf jaar aangesteld als directeur en kreeg ik de leiding over een bedrijf dat volop in ontwikkeling was. De totale omzet van de Reynaers Group was in die tijd zo’n 20 miljoen gulden (omgerekend een flinke 9 miljoen euro) op jaarbasis.’’ Ter vergelijking: de omzet op groepsniveau bedroeg in 2018 ruim 537 miljoen euro en er werkten wereldwijd ruim 2153 mensen bij Reynaers.
‘’Toen besloten werd dat de naam Siral – de afkorting van Siroo Aluminium - veranderd moest worden in Reynaers, ben ik dat persoonlijk gaan vertellen aan Harrie Siroo en zijn vrouw Gerry. Dat was een lastig gesprek aan hun keukentafel, maar uiteindelijk begrepen ze het wel’’ vertelt Van Ginkel.
Voetballen in het magazijn
Hij herinnert zich die beginjaren nog goed. De telex draaide overuren. Een fax was iets nieuws. De server was een eng apparaat dat ergens in de archiefruimte stond weggestopt. Computers deden langzaam hun intrede op de werkplek.
Lachend: ‘’Chauffeur Harrie Verwegen die trouwens nog steeds bij Reynaers werkt, kreeg begin jaren 90 als een van de eersten een kermit - een voorloper van de huidige mobiele telefoon - zodat hij onderweg indien nodig kon bellen.
De stemming onder het personeel was goed. Vlak voor kerst waren we vier dagen bezig met inventariseren. Met z’n allen telden we met de hand alle voorraad in het magazijn en noteerden die op lijstjes. Enige afleiding kon dan geen kwaad, dus voetbalden we in de pauzes in de hal.’’
Rolodex kan de prullenbak in
Reynaers wilde professionaliseren en groeien. ‘’We focusten ons op kopende klanten, maar het was duidelijk dat we de rest van de bouwkolom niet goed in beeld hadden. Daarom breidde het team uit: eerst met architectenadviseurs en later ook met technisch adviseurs. Ook investeerden we in de opvolging van contacten en projecten. We verruilden de rolodex en papieren bezoekverslagen voor Archie, Matrix Pivotal Relations en uiteindelijk door het zelf ontwikkelde online CRM-pakket OSMO. Die zelfopgelegde structuur was even wennen, maar noodzakelijk.’’
Ongeïsoleerd wordt geïsoleerd
Er was volop concurrentie in de markt. ‘’We maakten niet altijd de beste keuzes zoals bij de overgang van ongeïsoleerde naar geïsoleerde profielen. Wij gebruikten giethars en schuim. Onze grootste concurrenten Reynolds – het latere Alcoa - en Schüco polyamide strippen, die uiteindelijk ook wij zijn gaan toepassen.’’
‘’Die concurrentie zorgde ervoor dat wij nog beter naar de behoeften van de gevelbouwers luisterden’’ vertelt Van Ginkel. ‘’In het magazijn verzorgden we assemblagetrainingen voor klanten. We ontwikkelden als een van de eersten een online portaal voor klanten met daarop alle technische en andere relevante informatie over onze systemen. Die supportsite kun je zien als de voorloper van het nieuwe klantenportaal dat we dit jaar in Nederland introduceerden.’’
Buddy
Servicegerichtheid. Van Ginkel noemt die term regelmatig net als betrokkenheid en samenwerking. ‘’Een familiebedrijf heeft een aparte dynamiek. De familie blijft investeren en wil verantwoord groeien. Samen met Martine Reynaers volgde ik vanaf begin af aan een opleidingstraject en diverse trainingen. Samen groeiden we in onze rol. We fungeerden als elkaars buddies, als klankbord. Voerden vaak pittige discussies, maakten ruzie. Uiteindelijk leidde dit tot een steeds betere samenwerking.’’
Van Ginkel kreeg het vertrouwen van de familie en was niet alleen actief als directeur in Nederland. Hij was ook betrokken bij de vestiging van Reynaers in Gladbeck Duitsland. Sinds 2001 maakt hij bovendien deel uit van het Executive Committee.
De groei van Reynaers baart Van Ginkel ook zorgen. ‘’Het concern werkt wel eens vertragend en bureaucratisch. Wellicht begrijpelijk, maar ik wilde en wil nog steeds vooruit. In het verleden ontwikkelden we in Nederland dan als eerste bepaalde tools, zoals een supportsite en architectencatalogus, of gingen we aan de slag met ISO-9001. Het concern volgde later.
Binnen het Reynaers-raamwerk kunnen landen zelf ondernemen.
De decentralisatie die inmiddels is doorgezet, werkt. Binnen het Reynaers-raamwerk kunnen landen zelf ondernemen. Wel is het belangrijk dat de spelregels helder zijn. De strategie die het concern voor 2020 uitzette – groei naar 500 miljoen omzet - is al behaald. De nieuwe targets met horizon 2025 zijn in de maak.’’
Enthousiasme belonen
‘’Vernieuwing is essentieel in mijn optiek. Waarom zou je willen afremmen als iemand enthousiast een idee vertelt of heel gedreven aan een project begint? Geef dingen een kans in plaats van ze vooraf te veroordelen. Bekijk waarom iets wel een succes zou kunnen zijn.''
Irritaties
Van Ginkel vertelt over zijn worsteling als communicatie vastloopt in de organisatie waardoor verwarring ontstaat. ‘’Dat irriteert mij. Ik vraag me dan steeds af waarom het niet lukt, wat moet er anders, wat kan beter. Ik vergeet wel eens dat medewerkers mij zien als directeur. Dat schept onnodig afstand. Misschien ben ik ook wel eens te dominant. Duw ik situaties teveel in de richting die ik wil. Ook ik moet me natuurlijk openstellen voor verandering en betrokkenheid tonen.’’
Een nieuwe generatie
In 30 jaar verandert er vanzelfsprekend veel. Waar hij vroeger intensief contact had met klanten, is dat nu veel minder. ‘’Bij sommige klanten, eveneens familiebedrijven, is inmiddels de derde generatie actief. Daar had ik eerst contact met opa en nu met de kleinzonen. Sowieso wil ik graag alle klanten bezoeken. Dat vind ik gewoon ontzettend leuk. Samen een order binnenhalen, geeft een geweldig gevoel.’’
Ik hoop dat de familie betrokken blijft bij Reynaers.
Van Ginkel verwacht de komende jaren ook binnen familiebedrijf Reynaers de nodige veranderingen. ‘’Wordt ook hier de volgende generatie actief? Hoe gaat de opvolging eruit zien? Dat geldt trouwens ook voor mezelf. Hoe wil ik verder?''
Tot slot: ''Ik hoop in ieder geval dat de familie betrokken blijft bij Reynaers. Zij geven mij zoveel kansen om me te ontwikkelen. Ik krijg het vertrouwen en de vrijheid om samen met het team verder te werken aan het succes van Reynaers in Nederland.’’
Colofon
Tekst: Rina van Heck