Skip to main content
Edgar van Ginkel naast aluminium profielen in het magazijn.
04 april 2019

Aan het woord: Edgar van Ginkel - Solliciteren bij moeder Reynaers

In 2019 is Reynaers 50 jaar actief in Nederland. Dat wordt gevierd met de medewerkers én de klanten. Directeur Edgar van Ginkel werkt er al ruim 30 jaar en maakt dus al lang deel uit van dit succesvolle Belgische familiebedrijf. ‘’Moeder Reynaers was aanwezig bij mijn sollicitatiegesprek en vond het goed dat ik aangenomen werd. Ik paste wel bij de familiecultuur.’’

Van Ginkel vertelt openhartig: over zijn carrière, de samenwerking met CEO Martine Reynaers, over veranderingen en irritaties. En hij geeft toe: "Het contact met klanten vind ik nog steeds een van de leukste dingen."

Het begin

Nederland was het eerste land buiten België waarin Reynaers actief werd. "Vanaf 1969 importeerde Siral de aluminium systemen voor ramen en deuren van Reynaers. Siral uit Schijndel was eigendom van Harrie Siroo en verzorgde de verkoop in Nederland. Na het tragische overlijden van Jan Reynaers in 1973 zette zijn familie de bedrijfsactiviteiten voort. De samenwerking met Siral werd nog intensiever en uiteindelijk verkocht Siroo zijn bedrijf aan Reynaers. Wel bleef hij zelf directeur."

Oude foto van Harrie Verwegen aan zijn vrachtwagen.

Chauffeur Harrie Verwegen werkt sinds 1981 bij Siral - Reynaers en kent dan ook alle klanten goed.

Van Ginkel vertelt enthousiast: ‘’Mijn eerste sollicitatiegesprek voor de functie van verkoopleider in Nederland vond plaats in Schijndel met Martine Reynaers, de huidige CEO, en Harrie Siroo. Ik werkte bij Nijs en Vale, een van de grootste Nederlandse gevelbouwers. Ik kreeg direct huiswerk mee en bij het volgende gesprek was ook Martine’s moeder aanwezig. Zij vond mij wel passen bij de familie en dus werd ik aangenomen. Dat vind ik nog steeds heel bijzonder.’’

Edgar van Ginkel met enkele van zijn vaste collega's.

Familie en betrokkenheid lopen als een rode draad door dit verhaal. ‘’Toen ik in dienst kwam in 1988 werkte er zo’n 10 mensen bij Siral en heel opmerkelijk: de helft is nu nog steeds in dienst.’’ Die lange dienstverbanden passen bij de bedrijfscultuur van Reynaers, die zich nog steeds kenmerkt door veel persoonlijke aandacht en verbondenheid. Op de foto, vlnr achteraan: Norbert van Oijen, Henc Bastiaans, Lidy Martens. Vlnr vooraan: Stephanie van Breugel, Harrie Verwegen, Edgar van Ginkel.

Siral wordt Reynaers

‘’Drie maanden nadat ik in dienst kwam, ben ik getrouwd. Ik was pas 29. Door gezondheidsproblemen van Siroo werd ik binnen anderhalf jaar aangesteld als directeur en kreeg ik de leiding over een bedrijf dat volop in ontwikkeling was. De totale omzet van de Reynaers Group was in die tijd zo’n 20 miljoen gulden (omgerekend een flinke 9 miljoen euro) op jaarbasis.’’ Ter vergelijking: de omzet op groepsniveau bedroeg in 2018 ruim 537 miljoen euro en er werkten wereldwijd ruim 2153 mensen bij Reynaers.

‘’Toen besloten werd dat de naam Siral – de afkorting van Siroo Aluminium - veranderd moest worden in Reynaers, ben ik dat persoonlijk gaan vertellen aan Harrie Siroo en zijn vrouw Gerry. Dat was een lastig gesprek aan hun keukentafel, maar uiteindelijk begrepen ze het wel’’ vertelt Van Ginkel.

Voetballen in het magazijn

Hij herinnert zich die beginjaren nog goed. De telex draaide overuren. Een fax was iets nieuws. De server was een eng apparaat dat ergens in de archiefruimte stond weggestopt. Computers deden langzaam hun intrede op de werkplek.

Lachend: ‘’Chauffeur Harrie Verwegen die trouwens nog steeds bij Reynaers werkt, kreeg begin jaren 90 als een van de eersten een kermit - een voorloper van de huidige mobiele telefoon - zodat hij onderweg indien nodig kon bellen.

De stemming onder het personeel was goed. Vlak voor kerst waren we vier dagen bezig met inventariseren. Met z’n allen telden we met de hand alle voorraad in het magazijn en noteerden die op lijstjes. Enige afleiding kon dan geen kwaad, dus voetbalden we in de pauzes in de hal.’’

Het voormalige pand van Reynaers aan de Rooiseheide in Schijndel.

Het voormalige pand van Reynaers aan de Rooiseheide in Schijndel.

Rolodex kan de prullenbak in

Reynaers wilde professionaliseren en groeien. ‘’We focusten ons op kopende klanten, maar het was duidelijk dat we de rest van de bouwkolom niet goed in beeld hadden. Daarom breidde het team uit: eerst met architectenadviseurs en later ook met technisch adviseurs. Ook investeerden we in de opvolging van contacten en projecten. We verruilden de rolodex en papieren bezoekverslagen voor Archie, Matrix Pivotal Relations en uiteindelijk door het zelf ontwikkelde online CRM-pakket OSMO. Die zelfopgelegde structuur was even wennen, maar noodzakelijk.’’

Ongeïsoleerd wordt geïsoleerd

Er was volop concurrentie in de markt. ‘’We maakten niet altijd de beste keuzes zoals bij de overgang van ongeïsoleerde naar geïsoleerde profielen. Wij gebruikten giethars en schuim. Onze grootste concurrenten Reynolds – het latere Alcoa - en Schüco polyamide strippen, die uiteindelijk ook wij zijn gaan toepassen.’’

‘’Die concurrentie zorgde ervoor dat wij nog beter naar de behoeften van de gevelbouwers luisterden’’ vertelt Van Ginkel. ‘’In het magazijn verzorgden we assemblagetrainingen voor klanten. We ontwikkelden als een van de eersten een online portaal voor klanten met daarop alle technische en andere relevante informatie over onze systemen. Die supportsite kun je zien als de voorloper van het nieuwe klantenportaal dat we dit jaar in Nederland introduceerden.’’

Oude reclame voor het ConceptSystem-gamma.

In 1998 introduceerde Reynaers een nieuwe reeks aluminium systemen onder de naam Concept System.

Oude foto van Edgar van Ginkel met onder andere Martine Reynaers.

Overhandiging SKG-certificaat met rechts Martine Reynaers en daarnaast Edgar van Ginkel.

Buddy

Servicegerichtheid. Van Ginkel noemt die term regelmatig net als betrokkenheid en samenwerking. ‘’Een familiebedrijf heeft een aparte dynamiek. De familie blijft investeren en wil verantwoord groeien. Samen met Martine Reynaers volgde ik vanaf begin af aan een opleidingstraject en diverse trainingen. Samen groeiden we in onze rol. We fungeerden als elkaars buddies, als klankbord. Voerden vaak pittige discussies, maakten ruzie. Uiteindelijk leidde dit tot een steeds betere samenwerking.’’

Van Ginkel kreeg het vertrouwen van de familie en was niet alleen actief als directeur in Nederland. Hij was ook betrokken bij de vestiging van Reynaers in Gladbeck Duitsland. Sinds 2001 maakt hij bovendien deel uit van het Executive Committee.

De groei van Reynaers baart Van Ginkel ook zorgen. ‘’Het concern werkt wel eens vertragend en bureaucratisch. Wellicht begrijpelijk, maar ik wilde en wil nog steeds vooruit. In het verleden ontwikkelden we in Nederland dan als eerste bepaalde tools, zoals een supportsite en architectencatalogus, of gingen we aan de slag met ISO-9001. Het concern volgde later.

Binnen het Reynaers-raamwerk kunnen landen zelf ondernemen.

Edgar van Ginkel

De decentralisatie die inmiddels is doorgezet, werkt. Binnen het Reynaers-raamwerk kunnen landen zelf ondernemen. Wel is het belangrijk dat de spelregels helder zijn. De strategie die het concern voor 2020 uitzette – groei naar 500 miljoen omzet - is al behaald. De nieuwe targets met horizon 2025 zijn in de maak.’’

Enthousiasme belonen

‘’Vernieuwing is essentieel in mijn optiek. Waarom zou je willen afremmen als iemand enthousiast een idee vertelt of heel gedreven aan een project begint? Geef dingen een kans in plaats van ze vooraf te veroordelen. Bekijk waarom iets wel een succes zou kunnen zijn.''

Reynaers Aluminium collega's op de MVO-dag in 2017.

''De MVO-dag was zo’n idee van een medewerker dat aantoont dat je nieuwe initiatieven moet koesteren. Dit jaar zullen we voor de zesde keer met alle medewerkers aan de slag gaan voor goede doelen. Sowieso neemt maatschappelijk verantwoord ondernemen, je verantwoording nemen voor je omgeving, een steeds belangrijkere plek in binnen onze bedrijfsvoering.’’

Irritaties

Van Ginkel vertelt over zijn worsteling als communicatie vastloopt in de organisatie waardoor verwarring ontstaat. ‘’Dat irriteert mij. Ik vraag me dan steeds af waarom het niet lukt, wat moet er anders, wat kan beter. Ik vergeet wel eens dat medewerkers mij zien als directeur. Dat schept onnodig afstand. Misschien ben ik ook wel eens te dominant. Duw ik situaties teveel in de richting die ik wil. Ook ik moet me natuurlijk openstellen voor verandering en betrokkenheid tonen.’’

Een nieuwe generatie

In 30 jaar verandert er vanzelfsprekend veel. Waar hij vroeger intensief contact had met klanten, is dat nu veel minder. ‘’Bij sommige klanten, eveneens familiebedrijven, is inmiddels de derde generatie actief. Daar had ik eerst contact met opa en nu met de kleinzonen. Sowieso wil ik graag alle klanten bezoeken. Dat vind ik gewoon ontzettend leuk. Samen een order binnenhalen, geeft een geweldig gevoel.’’

Uitgebreide Nederlandse delegatie op campusbezoek in Duffel, België.

Groepsfoto van de klantendag bij de Reynaers Campus op het hoofdkantoor in het Belgische Duffel.

Ik hoop dat de familie betrokken blijft bij Reynaers.

Edgar van Ginkel

Van Ginkel verwacht de komende jaren ook binnen familiebedrijf Reynaers de nodige veranderingen. ‘’Wordt ook hier de volgende generatie actief? Hoe gaat de opvolging eruit zien? Dat geldt trouwens ook voor mezelf. Hoe wil ik verder?''

Tot slot: ''Ik hoop in ieder geval dat de familie betrokken blijft bij Reynaers. Zij geven mij zoveel kansen om me te ontwikkelen. Ik krijg het vertrouwen en de vrijheid om samen met het team verder te werken aan het succes van Reynaers in Nederland.’’

Edgar van Ginkel in zijn kantoor.

Colofon