Skip to main content
  • ConceptWall 60 Vliesgevels - Office building Tiensevest Office Complex gelegen in Leuven, België
  • ConceptWall 60 Vliesgevels - Office building Tiensevest Office Complex gelegen in Leuven, België
  • ConceptWall 60 Vliesgevels - Office building Tiensevest Office Complex gelegen in Leuven, België
  • ConceptWall 60 Vliesgevels - Office building Tiensevest Office Complex gelegen in Leuven, België
  • ConceptWall 60 Vliesgevels - Office building Tiensevest Office Complex gelegen in Leuven, België
  • ConceptWall 60 Vliesgevels - Office building Tiensevest Office Complex gelegen in Leuven, België
  • ConceptWall 60 Vliesgevels - Office building Tiensevest Office Complex gelegen in Leuven, België
  • ConceptWall 60 Vliesgevels - Office building Tiensevest Office Complex gelegen in Leuven, België
  • Archi + I & Crepain Binst Architecture

Tiensevest Office Complex

Leuven - België - 2008

Tussen de spoorweg en de ring van Leuven stond het hoge Provinciehuis enkele jaren als eenzame vernieuwer in het gebied. Sinds kort is dit verleden tijd. In een sneltempo werden tussen het station en het Provinciehuis vijf geschakelde kantoorblokken opgetrokken, een realisatie van de architecten Crepain Binst Architecture en Archi+I. Het is meteen de start naar een nieuwe kantoorontwikkeling in de stationsomgeving van Leuven.   Dit project is samen met het Provinciehuis en de aanpak van de spoorwegomgeving een invulling van het Masterplan Westelijke Spoorgeul. Het plan werd in 1997 opgesteld door het projectteam Stadsontwerp onder leiding van Marcel Smets, de huidige Bouwmeester van Vlaanderen. Het voorzag in een nieuwe stadslijn langs de terreinen tussen de spoorweg en de ring van Leuven, met twee ankerpunten aan de uiteinden van het gebied: het Provinciehuis en het Vlaams Administratief Centrum (VAC).  

Glazen sokkel

Het nieuwe kantorencomplex van de bank KBC bestaat uit vijf afzonderlijke gebouwen van vijf verdiepingen hoog. Ze staan op een continue glazen sokkel van 300 meter lang waarbinnen zich alle publiekgerichte functies van KBC en de Stad Leuven bevinden. Deze sokkel van bijna 5 meter hoog, heeft aan de spoorzijde een splitlevel, wat zorgt voor een grote doorkijk tussen ring en spoor. Onder de sokkel is een publieke fietsenstalling met 5000 plaatsen ondergebracht voor pendelaars, werknemers van het kantorencomplex en losse gebruikers. Onder de fietsenstalling bevindt zich nog een ondergrondse parking voor 684 auto’s die onafhankelijk kan functioneren van de bovenbouw. Tussen de vesten (de ring) en de gebouwen komt een publiek park, een groene wandelpromenade als voetgangerverbinding tussen het Martelaarsplein voor het station en het hoger gelegen Provincieplein. Samen vormen de sokkel en het park de structurerende ruggengraat van het gebouwencomplex én de omgeving.  

Dynamisch gevelbeeld

De vijf gebouwen van het complex hebben een U-vorm, die afwisselend met hun open en gesloten zijde gericht zijn naar de ring en de spoorweg. Dit creëert een dynamische gevel met afwisselend smalle, brede en terugspringende delen. Op enkele plaatsen zijn ze met elkaar verbonden door volledig transparante luchtbruggen. De gebouwen hebben elk twee centrale kernen waarrond de circulatie zich concentreert. Ze zijn ontworpen met een modulemaat van 135 centimeter, waardoor de kantoren op verschillende manieren kunnen worden ingevuld. Bovendien zorgt deze modulemaat voor de homogene ritmering van de gevels. De gevels van de vijf gebouwen zijn telkens een variatie op eenzelfde thema van graniet en glas, met elk een eigen raamverdeling en reliëf. Bovendien hebben ze ieder een eigen kleur: imperial red, snow white, olive green,cristal black en yellow gold. Het graniet is met waterjet ruw gemaakt, waardoor het een ‘doorleefd’ oppervlak heeft gekregen.  

Geïntegreerde oplossing

Voor de ramen van de vijf kantoorblokken werd het profiel CS 77 ingezet. Bij twee van de gebouwen zorgt een granieten slag voor de spouwdichting aan de ramen, en kon er gebruik gemaakt worden van het standaard systeem. Bij de drie andere gebouwen maakt het graniet ter hoogte van de ramen geen slag, en was er door de architecten een aluminium kader aan de buitenzijde voorzien die op deze manier voor de spouwdichting moest instaan. De grote hoeveelheid ramen die op deze manier geplaatst moesten worden maakte het interessant om naar een geïntegreerde oplossing op zoek te gaan. De constructeur Hegge uit Hamont-Achel nam de taak op zich om samen met de architecten en Reynaers Aluminium een variant van het profiel CS 77 te ontwerpen. ‘De ontworpen variant maakt het mogelijk het slagprofiel op het raamprofiel te clipsen’, legt Wim Moors, projectleider bij Hegge uit, ‘waardoor er geen zichtbare bevestigingen zoals schroeven nodig zijn. Dit zorgde bovendien voor een aanzienlijke tijdsbesparing bij de montage van het grote aantal raamprofielen voor deze drie gebouwen.’  

Exclusiviteit

De aandacht die besteed werd aan de ontwikkeling van de raamprofielen kenmerkt de inzet van architecten en aannemer voor dit complex. De detaillering van de gevels geeft een zekere uitstraling en exclusiviteit aan het complex, eigenschappen die normaal bij marktconforme kantoorgebouwen worden genegeerd. De positie van de gebouwen, de kleurschakeringen en ritmering van de gevels zorgen bovendien voor een grote openheid en een gevarieerd straatbeeld dat afstapt van de uniformiteit die veel grootschalige ontwikkelingen kenmerkt. Daarmee is het ontegenzeglijk een verrijking van Leuven.

Gebruikte Reynaers Aluminium systemen

Partners bij dit project

Architect

  • Archi + I & Crepain Binst Architecture

Gevelbouwer

  • Hegge

Fotograaf

  • Louis Jongeneelen

Andere belanghebbende

  • Landsbeeck (Investors)
  • Interbuild NV (General contractors)